Contact Kluizenwijzer

4 januari 2024

Medewerker in de spotlight!

In elke organisatie schuilt een schat aan talent en toewijding en het is met trots dat we de eerste editie van "Medewerker in de spotlight" presenteren. In deze reeks gaan we dieper in op het verhaal van een van onze buitengewone teamleden. Lees over hun reis, ontdek hun bijdragen en leer meer over de personen binnen onze organisatie.

Maak kennis met onze Henk Alberti; vrachtwagenchauffeur bij De Raat voor onze vestigingen in Nederland en België. Henk is 64 jaar oud en inmiddels al 47 jaar werkzaam bij De Raat. Met al deze ervaring is Henk niet meer weg te denken binnen onze organisatie!

Wie is Henk?

Henk is geboren en getogen in Den Haag en is direct vanuit school bij De Raat gestart op 1 november 1976. “Ik ben gestart als magazijnmedewerker bij De Raat. Dit begon in het Westeinde in een klein magazijn achter een winkelpand. Na een half jaar zijn we verhuisd naar een nieuwbouwpand in Rijswijk waar ik vooral op de heftruck kluizen en brandkasten moest verplaatsen door het magazijn. Vanuit het magazijn in Rijswijk heeft De Raat een flinke groei doorgemaakt waardoor meneer De Raat mij heeft gevraagd om als koerierdienst te werken in de regio. Hierbij leverde ik onder andere aan ministeries en onze sleutelwinkel in Den Haag aan de Jan Hendrikstraat.”, vertelt Henk. Dit is voor velen niet bekend, maar De Raat is jaren geleden opgericht vanuit een sleutelwinkel. Later werd dit een groothandel zoals we dit nu kennen.

Onze producten zijn dusdanig specifiek, lomp en zwaar, waardoor het transport vaak een probleem vormt. Externe chauffeurs houden niet altijd rekening met deze robuustheid, waardoor het omvallen van een kluis of pallet in een klein hoekje schuilt.

“Vanwege de vele transportschades aan onze producten wilde meneer De Raat verder investeren in eigen transport. Hij heeft gevraagd of ik mij hiervoor wilde inzetten, met als uiteindelijke doel om van een transportbus naar een vrachtwagen te gaan.” 

Wat vind je leuk om te doen na een drukke werkweek?

“Voetbal kijken. Feyenoord staat voor mij hierin bovenaan! Ook heb ik een hobby in horloges sparen en muziek uit de jaren ’60 en ’70 luisteren. Je zou het misschien niet gelijk denken, maar ik ben een paar jaar geleden naar een concert van P!nk geweest. Dat was een van de leukste concerten waar ik ooit ben geweest. Ook vind ik het leuk om met mijn vrouw en dochter op vakantie te gaan.” 

 

Wat is een typische werkdag voor Henk?

“ ’s Ochtends vroeg beginnen!”, lacht Henk. “Het is vaak voor dag en dauw de weg op. Meestal zit ik rond 5.00 uur in de vrachtwagen en rij ik weg vanuit Zoetermeer. Vanuit hier rij ik naar het verste adres, om vervolgens via diverse adressen weer terug te keren in Zoetermeer.”

Henk levert voor De Raat voornamelijk schadegevoelige producten zoals lockers of producten die een speciale aflevering nodig hebben. Zo dienen sommige kasten ook weleens ingehuisd te worden. Een archiefkast op een steekwagen mee naar binnen rollen is hierbij geen uitzondering!

 

Welke uitdagingen kom je op zo'n dag allemaal tegen?

“Voornamelijk niet goed afgestemde locaties. We leveren standaard op de begane grond achter de eerste toegankelijk sluiting af. Wanneer er toch ineens traptreden voor de ingang van een pand zijn of de deurdoorgang niet groot genoeg is voor de kast of kluis hebben we al een probleem. Hierdoor moet ik weleens de kast of kluis weer mee retour nemen, omdat de aflevering door een gespecialiseerde vervoerder of door meerdere mensen uitgevoerd moet worden. Erg vervelend, aangezien de kluis dan vaak de rest van de rit in de weg staat met het uitladen van andere producten.”

Hoe zorg je voor een correcte en schadevrije levering?

“Niks overhaasten en goed nadenken over het product en de locatie. Creëer geen gevaarlijke situaties, ook niet wanneer de klant dit vraagt. Er worden wel eens acties gevraagd die gevaarlijk voor de omgeving kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een kluis leveren op een vloer die het gewicht niet kan dragen. Hier ga ik nooit mee door als ik weet dat dit voor gevaar of beschadigingen kan zorgen.”

Door de jarenlange ervaring van Henk heeft hij inmiddels zo goed als iedere situatie gezien en weet exact wat er wel en niet kan met onze kluizen.

“Ook bereid ik mij graag voor op een rit. Zo neem ik de avond voor een rit alle magazijnbonnen door, zodat ik precies weet welke producten ik waar moet afleveren en of er een inhuizing aan te pas moet komen. Daarnaast vind ik een schone vrachtwagen erg belangrijk. Dit draagt misschien niet bij aan een schadevrije levering, maar zo hou ik wel mijn eigen werkplek goed schoon!”

Zijn er specifieke routes of klanten die je als favorieten beschouwt?

“In principe is iedere route hetzelfde. Na 47 jaar heb je alles ook wel gezien en meegemaakt. We hebben nog een aantal vaste klanten waar ik wekelijks aflever. Dan is een kop koffie en een gezellig praatje een fijne bijkomstigheid. Vroeger hadden we altijd vaste routes bij vaste klanten op vaste dagen, maar door de veranderende markt is dit geen standaard meer.” 

Welke leveringen staan je na 47 jaar nog altijd bij?

“Het zijn vooral de locaties die je bijblijven. Ik heb op prachtige kastelen in België mogen leveren, of gigantische villa’s waar je eerst nog 15 minuten over een landgoed moet rijden voordat je pas bij het daadwerkelijke huis aankomt. En uiteraard zijn BN’ers leuke adressen om te mogen leveren. Vaak weet je niet eens dat je bij een BN’er bent, totdat er door de vrouw des huizes aan haar man (met een bekende naam die we niet mogen noemen ?) wordt gevraagd waar de kluis moet komen te staan. Dan besef je pas bij wie je op de stoep staat!”

 

 

Op welke hoogtepunten of prestaties ben je trots?

“Jaren geleden hebben we voor een ministerie een volledige ruimte met oude archiefkasten leeg moeten halen en opnieuw in moeten richten met nieuwe De Raat archiefkasten. Dit was een volledige dag werk met vier man en twee ritten heen en weer, maar het was aan het einde van de dag wel volledig afgerond en zorgde voor een mooi eindresultaat!” 

Hoe draag je bij aan de teamspirit binnen De Raat?

Na een ochtend vroeg opstaan, een lange rit in de vrachtwagen en een hoop gesjouw is Henk nooit te beroerd om nog een handje mee te helpen bij collega’s (mits zijn urenregistratie dit toelaat uiteraard). Nog even helpen in het magazijn of helpen met de showroom verbouwen, Henk staat voor iedereen klaar! “Inmiddels heb ik na 47 jaar alle collega’s zien komen en gaan.”, vertelt Henk. “Maar na een dag gekwebbel met collega’s in het magazijn of op kantoor vind ik het ook wel weer fijn om rustig in mijn wagen te kunnen zitten!”

 

 

Voor het overgrote gedeelte van onze lezers zal Henk een bekend gezicht zijn. We hopen jullie een leuk kijkje te hebben gegeven in het dagelijkse werkzame leven van Henk en wat hem zo bijzonder maakt binnen De Raat. Blijf deze blogreeks lezen om meer te weten te komen over de mensen achter de schermen bij De Raat!

 

Henk in 2022

Zekerheid in uw veiligheid Grote voorraad Maatwerk Zakelijk & privé oplossingen

Vragen?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over één van onze producten?
Neem dan contact met ons op.

Bel ons Mail ons

* Deze velden zijn verplicht.
Download onze catalogus hier